۱۴۰۱ بهمن ۲۳, یکشنبه

وخامت حال زندانیان سیاسی؛ از دست رفتن توان حرکتی خالد پیرزاده، نگرانی از وضع میریوسف یونسی

 


در حالی که تصاویر خالد پیرزاده، قهرمان پیشین پرورش اندام، پس از آزادی حاکی از آثار شکنجه و کاهش وزن شدید این زندانی سیاسی و از دست رفتن توان حرکتی اوست، خانواده میریوسف یونسی، دیگر زندانی سیاسی از کاهش وزن شدید او خبر دادند.

آیدا یونسی، دختر این زندانی سیاسی، روز یکشنبه ۲۳ بهمن در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال از وضعیت نامساعد پدرش در سلول انفرادی خبر داد.

او گفت که آخرین تماس پدرش با خانواده مربوط به دو روز پیش است و او از وضعیت بد غذا و کاهش وزن شدید خود خبر داده است.

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، پیشتر گفته بود که پدرشان، میریوسف یونسی، از زندان تماسی کوتاه گرفته و حالش نگران‌کننده بوده است.

میریوسف یونسی گفته از ابتدای بازداشت در انفرادی بوده و یک هفته است بازجوها با ناسزاهای جنسی می‌خواهند از او اعتراف اجباری بگیرند.

نگرانی از وضعیت جسمی این زندانی سیاسی در زندان در حالی است که در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از کاهش وزن چند زندانی سیاسی منتشر شده است.

خالد پیرزاده، ورزشکار زندانی، روز شنبه ۲۲ بهمن‌ماه پس از ماه‌ها اعتصاب غذا با وضعیت جسمانی وخیم از زندان شیبان اهواز آزاد شد.

او که سال ۹۸ بازداشت شده بود، بر اثر شکنجه مهره‌های کمر و پایش آسیب دیده است.

پیرزاده از سوی قاضی مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به رهبری» مجموعا به هفت سال زندان محکوم شده بود.

همچنین فرهاد میثمی، زندانی سیاسی که در پی اعتصاب غذا دچار کاهش وزن شدید شده بود، از زندان آزاد شد.

آزادی او پس از آن صورت گرفت که هشدارهایی درباره خطر مرگ این زندانی سیاسی به‌دلیل اعتصاب غذای طولانی،‌ از سوی نهادهای حقوق بشری داده شده بود.

در این شرایط، نگرانی‌هایی نسبت به تداوم اجرای احکام اعدام علیه معترضان بازداشتی وجود دارد.

به گزارش منابع حقوق بشری، کیفرخواست پرونده فرهاد و فرزاد طه‌زاده، دو برادر بازداشت‌شده صادر شده و پرونده آنها به شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع داده شد.

این دو برادر، چندی پیش توسط شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان از بابت اتهامات «محاربه و افساد فی الارض» تفهیم اتهام شده بودند.

یک منبع نزدیک به خانواده طه زاده به هرانا گفت: «چندی پیش، فرهاد و فرزاد در پرونده ای مشترک با هیمن شاهی، از بابت اتهامات «محاربه و افساد فی‌الارض» توسط شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه تفهیم اتهام شدند. پس از صدور کیفرخواست، پرونده آنها به شعبه سوم دادگاه انقلاب این شهر ارجاع داده شد.»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر