۱۴۰۱ اسفند ۸, دوشنبه

عفو بین‌الملل: امدادگری بلژیکی در ایران شکنجه شده و مکانش نامشخص است

 



سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، رییس قوه قضایی جمهوری اسلامی از بازداشت غیرقانونی، شکنجه و ناپدیدسازی قهری اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی خبر داده و خواهان آزادی فوری او شده است

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۸ اسفند در این نامه اعلام کرد اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی که به مدت یک سال در ایران زندانی است در سلول انفرادی بدون پنجره و با چراغ‌های روشن ۲۴ ساعته نگهداری شده و از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی محروم است.

در نامه عفو بین الملل آمده که مقامات جمهوری اسلامی اولیویه واندکاستیل، ۴۲ ساله را در معرض «ناپدیدسازی قهری» قرار داده و محل نگهداری  او برای خانواده، وکیل و مقامات کنسولی بلژیک ناشناخته است.

به نوشته عفو بین‌الملل، ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این امدادگر بلژیکی را در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ هنگام سفر او به ایران بازداشت کردند.

اولیویه واندکاستیل ابتدا به زندان اوین منتقل شد که در آن‌جا درمعرض شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، از جمله قرار گرفتن در سلول انفرادی طولانی مدت در اتاقی که چراغ آن ۲۴ ساعته روشن بود، قرار گرفت.

ماموران سپاه پاسداران سپس این امدادگر بلژیکی را به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

به گفته عفو بین الملل، این امدادگر بلژیکی از بیماری‌های دهان و معده رنج می‌برد و ماموران جمهوری اسلامی او را از درمان مناسب محروم کرده‌اند.

در اوایل سال جاری میلادی، رسانه های ایران اعلام کردند که دادگاه انقلاب تهران اولیویه واندکاستیل را به ۴۰ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی محکوم کرده است.

بر اساس قوانین ایران، ۱۲ سال و نیم از حبس این امدادگر بلژیکی قابل اجراست.

دادگاه انقلاب اتهامات این امدادگر را «جاسوسی برای سرویس های اطلاعاتی خارجی»، «همکاری با دولت متخاصم ایالات متحده آمریکا»، «پولشویی» و «قاچاق حرفه ای ارز» اعلام کرده است.

به نوشته عفو بین‌الملل دادگاه اولیویه واندکاستیل به طرز فاحشی ناعادلانه بوده و تنها ۳۰ دقیقه طول کشیده است.

بازداشت و محکومیت این امدادگر بلژیکی در ایران همزمان با محکومیت اسدالله اسدی، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی انجام شده که در بلژیک به جرم اقدام تروریستی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

جمهوری اسلامی پیش از این بارها از زندانیان غربی و دوتابعیتی به عنوان اهرم فشاری برای آزادی عناصر زندانی خود در کشورهای غربی استفاده کرده است و به نظر می‌رسد که می خواهد از اولیویه واندکاستیل به عنوان گروگانی برای آزادی اسدالله اسدی استفاده کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر