۱۴۰۱ آذر ۲۴, پنجشنبه


 

حامی بهادری، شهروند بهائی ساکن تهران با گذشت بیش از پنجاه روز از زمان دستگیری کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. همچنین علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان بازداشت همایون خانلری، شهروند بهائی ساکن رشت مسئولان از ارائه هرگونه پاسخ شفافی در خصوص وضعیت و محل نگهداری او امتناع می کنند.

 امروز سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱، حامی بهادری و همایون خانلری شهروندان بهائی، کماکان در بازداشت بسر میبرند.

یک منبع مطلع در خصوص آقای خانلری به هرانا گفت: “علیرغم گذشت ۱۴ روز از زمان دستگیری، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت و محل نگهداری او امتناع می کنند. خانواده وی صرفا متوجه شدند که پرونده آقای خانلری در شعبه چهارم بازرسی دادگاه انقلاب رشت در جریان است. ماموران در زمان بازداشت پس از تفتیش منزل همایون خانلری، برای انتقال لوازم شخصی ضبط شده برگه‌ای جهت امضاء به‌ همسر آقای خانلری دادند که در پایین این برگه نوشته شده بود، «این اقلام به جرم بهائیت ضبط شده است.»”

آقای خانلری در تاریخ ۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

حامی بهادری، شهروند بهائی ساکن تهران نیز با گذشت بیش از پنجاه روز از زمان بازداشت، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بلاتکلیفی بسر می‌برد.

یک منبع آگاه در این باره گفت: “با وجود ارسال نامه‌های متعدد (۱۷ نامه) از طرف خانواده حامی بهادری به نهادهای امنیتی و قضایی، تاکنون پاسخی توسط مسئولان داده نشده. باوجود سردی هوا و سرماخوردگی شدید حامی، مسئولان زندان اوین از پذیرش لباس گرم و لوازم ابتدایی مورد نیاز خودداری می‌کنند.”

روز سه شنبه ۸ آذرماه، همایون خانلری، شهروند بهائی ساکن رشت توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران ضمن تفتیش محل کار و منزل، شماری از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ و کارتهای بانکی را ضبط کرده و با خود بردند.

حامی بهادری، ۲۶ ساله روز شنبه ۳۰ مهر توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاهی امنیتی در زندان اوین منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل شماری از لوازم شخصی او و اعضای خانواده اش را ضبط کرده و با خود بردند.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه آقای بهادری اطلاعی در دست نیست. با این حال پرونده وی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین، ریاست محمود حاج مرادی در دست بررسی قرار دارد و وی مجبور به استفاده از وکلای مورد نظر قوه‌ قضائیه شده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر