۱۴۰۱ آذر ۶, یکشنبه

حسین رونقی بعد از آزادی موقت به بیمارستان منتقل شد

 

عکسی که احمد رونقی منتشر کرده است

 ۶ آذر ۱۴۰۱ 

حسین رونقی، از فعالان آزادی اینترنت و مخالفان جمهوری اسلامی است، که در روز دوم مهرماه دستگیر شد. او پیش از این نیز بارها زندانی و محاکمه شده است.

عدم رسیدگی به وضعیت جسمی حسین رونقی در یک‌ماه گذشته در زندان حسین اعتصاب غذا، به نگرانی‌هایی در میان فعالان حقوق بشر دامن زد.

حسین رونقی روز ۲۳ آبان بعد از چندین هفته اعتصاب غذای تر برای ساعاتی به بیمارستان منتقل شد اما قوه قضاییه فورا از بازگرداندن او به زندان خبر داد.

آقای رونقی که از جمله برای آزادی اینترنت فعالیت می کند به یکی از چهره های مهم مخالف در داخل ایران بدل شده و انتقال او به بیمارستان در روز ۲۳ مهر با تجمع معترضان در برابر بیمارستان همراه بود، که با برخورد نیروهای امنیتی روبرو شد.

در همان زمان هشتگ حسین رونقی در توییتر فارسی ترند شد.

شماری از زندانیان سیاسی نیز درباره وضعیت وخیم سلامت حسین رونقی هشدار داده و خواستار حفظ جان او شده بودند.

بعد از بازگرداندن او به زندان احمد رونقی در روز اول آذر هشدار داد که اگر پسرش آزاد نشود در مقابل زندان اوین اقدام به خودسوزی خواهد کرد.

احمد رونقی در نامه ای نوشت: «اگر فرزندم را درمان و آزاد نکنید خود را در مقابل زندان اوین به آتش خواهم کشید، با وجود تسلیم وثیقه دادسرای اوین از آزادی حسین خودداری می کند هر اتفاقی برای حسین وپدرم بیافتد مسئول مجتبی خامنه ای، وزارت اطلاعات ،قوه قضاییه و نصیری پور است.»

حسین رونقی بعد از شروع اعتراضات ضدحکومتی در ایران در ۲۶ شهریور ماه - در پی کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد - دستگیر شد.

او در یک ویدیو اعلام کرد گروهی از لباس شخصی‌ها با خشونت قصد ربودن او از خانه‌اش را داشتند، اما او فرار کرد و در روز دوم مهرماه شخصا به دادسرای ۳۳ اوین مراجعه کرد.

ویدیوهایی از دستگیری خشونت‌آمیز او روبروی دادسرا توسط لباس شخصی‌ها منتشر شد که او را شدیدا کتک می‌زدند در حالی که حسین رونقی فریاد می‌زد: «می‌خوام برم دادسرا»‌. در نهایت گفته شد که او را با زور با یک آمبولانس به مکان نامعلومی منتقل کردند.

حسین رونقی یک روز بعد از دستگیری، سوم مهر، با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت پاهایش را شکسته اند.

در طول این مدت حضور شبانه‌روزی پدر و مادر حسین رونقی در زندان نیز خبرساز شده بود.

حسین رونقی پیش‌تر در ماه مارس بعد از چند روز ناپدیدی، از زندان خبر داد که دستگیر شده است و در زندان اوین است. او پس از بازداشت اعتصاب غذا کرد و پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد.

او پیش از این در موج سرکوب اعتراضات ١٣٨٨ بازداشت شد.

او در سال ١٣٨٩ به ١۵ سال زندان محکوم شد و در دوران حبس خود یک کلیه خود را از دست داد.

سرانجام در سال ۱۳۹۸ برای او «قرار موقوفی تعقیب به دلیل عدم تحمل کیفر» صادر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر